یزدفردا :خبرنگاربهداشت و درمان:بنابر مطالعات انجام شده در نتیجه بررسی پایان نامه یک کارشناس ارشد پرستاری در یزد؛ در حال حاضرهر ده ثانيه يك مرگ به علت كشيدن سيگار رخ مي دهد كه طي سي تا چهل سال آينده اين رقم به هر ثانيه يك مرگ مي رسد.

علیرضا کفیری مجری این پایان نامه د اظهار کرد: طبق مطالعات و بررسی ها که انجام شد در حال حاضر حدود 1100 ميليون نفر فرد سيگاري در جهان وجود دارد كه 800 ميليون نفر از انان در كشورهاي در حال توسعه و 300 ميليون نفر از انان در كشورهاي توسعه يافته است.

همچنین 45 ميليون نفر از مردم امريكا و 35 درصد از مردم المان سيگاري هستندوی با اشاره به اینکه شيوع مصرف سيگار در دانشجويان امريكائي نزديك به 30 درصد مي باشد
http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=36661_marge%20segare.jpg

وي ادامه داد:اين در حالي است كه دوران دانشجوئي به لحاظ انتقال جسمبي و جنسي از دوران نوجواني به جواني و قرار گيري در يك محيط اجتماعي جديد مصرف سيگار يك وجه قانوني به خود مي گيرد.

کفیری خاطر نشان ساخت: در مطالعه اي كه التركي و همكاران در سال 2006 در عربستان انجام دادند نشان داد كه 13 درصد دانشجويان پسر اخيرا دخانيات مصرف مي كنند و انواع مواد دخاني استفاده شده 44.1 درصد قلیان،32.2 درصد سيگار و 23.7 درصد هم سيگار و هم قليان بوده است.

وی یادآورشد: آمار منتشره از WHO بيانگر كاهش سن شروع استعمال دخانيات طي دهه هاي اخير از سنين ميانسالي به جواني و نوجواني است بطوري كه 22 درصد از جوانان سيگار را قبل از 13 سالگي شروع كرده اند.

این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: حدود 90 درصد سيگاريهاي جاري روزانه مصرف سيگار را قبل از 18 سالگي شروع كرده اند كه بسياري از انان ماهيت اعتياد به سيگار را درك نكرده اند.

وی افزود: ميانگين سني شروع اولين مصرف سيگار در ايران 16 سالگي ،در سوريه 19،برزيل 17و در امريكا 14 سالگي بوده است.اين موضوع را بايد جدي در نظر گرفت چرا كه شروع زودتر استعمال سيگار باعث ثبات استعمال سيگار در سنين بالاتر و از سوي ديگر افزايش ميزان استعمال سيگار در افراد خواهد شدكه مواجهه طولاني تر با نيكوتين خطر بروز بيماربيهاي مرتبط با سيگار را افزايش داده و از طرف ديگر امكان اينكه فرد مصرف كننده قهار گردد بيشتر است،حتي گفته شده كه اهميت سن شروع دخانيات از مقدار مصرف ان بيشتر است .

این محقق ادامه داد: در مطالعه اي كه در تهران در بين دانش اموزان پيش دانشگاهي انجام گرفت در پسرها 35 درصد و در دخترها 9/26 درصد بوده است .وی گفت: هم اکنون 6/14 درصد جمعيت كشور ما سيگاري‌اند .از طرفی؛ در ايران 21 درصد مردان و 7 درصد زنان باردار 19 تا 49 ساله سيگار مي كشند.

کفیری افزود: در ايران در افراد بالاي 19 سال 25 درصد مردان و 5 درصد زنان سيگار مي کشند.

این محقق گفت: كميته كشوري كنترل دخانيات با همكاري سازمان جهاني بهداشت تحقيقي را در سال 85 انجام دادند بررسيهاي انجام شده نشان داد كه 17.5 درصد نوجوانان13 تا 15 ساله ايراني تجربه استعمال دخانيات را داشته اندكه به تفكيك جنسي 27.7 درصد پسرها و 11 درصد دخترها بوده اند،علاوه بر اين مشخص شد كه 36.1 درصد پسران و 27 درصد دختران اولين سيگار را از 10 سالگي تجربه كرده اند.به گفته این محقق شيوع سيگار در مقاطع تحصيلي دانشجويان پزشكي بين 15 تا 20 درصد بوده است كه در مقايسه با ساير كشورهاي در حال توسعه از جمله تركيه كمتر بوده است.

وی یادآورشد: در مطالعه بين المللي دانشجويان 23 كشور جهان شيوع افراد سيگاري در پسران 34 درصد و در دختران 27 درصد بوده و در برخي مطالعات درصد شيوع سيگار در دختران و پسران يكسان گزارش شده است.

کفیری ادامه داد: مطالعات كشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد كه روند مصرف سيگار در دانشجويان رو به افزايش است و نتايج حاكي از انست كه دوره دانشجوئي يك برهه زماني خاص براي اغاز سيگاري شدن است و به علت نقش الگوئي دانشجويان براي كودكان و نوجوانان مصرف سيگار در بين دانشجويان مي تواند بطور غير مستقيم سبب افزايش مصرف سيگار در محيط بيرون از دانشگاه شود.
http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=36661_marge%20segare.jpg
وی متذکرشد: در مطالعات قديمي تر شيوع مصرف سيگار در پسران بيشتر از دختران بوده است ولي هرچه به زمانهاي اخير نزديك مي شويم اين فاصله كمتر شده و شيوع در خانمها افزايش مي يابد.

این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: علی رغم نقش پرستاران در ارتقائ سلامتی افراد ،شیوع سیگار در پرستاران در مقایسه با جمعیت عادی پایین تر نیست. شيوع مصرف سيگار در پرستاران فنلاند ، انگلستان ، يونان ، ايتاليا ، اسپانيا ، كانادا و استراليا 26-7 درصد گزارش شده است.

وی افزود: در مطالعه اي كه الجذير و همكاران در سال 2003 انجام دادند شيوع مصرف سيگار در پرستاران جده عربستان 25.1 درصد اعلام شد. می نويسد پرستاران سيگاري نسبت به غير سيگاريها مدت زمان كمتري را با بيمارانشان سر مي كنند.

وی بابیان این مطلب که روزانه 1000 امريكائي بر اثر كشيدن سيگار مي ميرند عنوان داشت: انجمن ريه امريكا در گزارش خود تدابير دولت فدرال امريكا و ايالتهاي مختلف اين كشور را براي حفاظت امريكائيها در مقابل زيانهاي ناشي ار مصرف سيگار ناتوان خوانده و در كارنامه اي كه در اين زمينه تنظيم كرده نمره منفي داده است.

وی گفت: درحال حاضر ساليانه چهار ميليون مورد مرگ به علت مصرف سيگاردر دنيا گزارش ميشود اين در حالي است كه تا بيست سال اينده اين رقم به ده ميليون مورد خواهد رسيد كه هفت ميليون اين مرگها در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود.

نتیجه بررسی این محقق نشان می دهد: بر اساس براوردهاي سازمان جهاني بهداشت در سال 2015 مصرف سيگار در مقايسه با ايدز 50 درصد بيشتررر مرگ و مير در بر خواهد داشت و 10 درصد تمامي مرگها در جهان مرتبط با مصرف سيگار خواهد بوددر شرايطي كه بين سالهاي 2002 تا 2030 در كشورهاي پيشرفته مرگهاي ناشي از سيگار 9 درصد كاهش نشان خواهدداد ولي در كشور هاي در حال توسعه دو برابر خواهد شد.درصدي از جمعيت كه در انگلستان سيگار مي كشند به 9 درصد و در ايالات متحده امريكا به 25 درصد كاهش يافته است.

وی یادآورشد: در حال حاضرهر ده ثانيه يك مرگ به علت كشيدن سيگار رخ مي دهد كه طي سي تا چهل سال اينده اين رقم به هر ثانيه يك مرگ مي رسد.این محقق و پزوهشگر تصریح کرد:در قرن گذشته حدود 100 ميليون نفر در جهان بدليل استعمال دخانيات جان خود را از دست داده اندو پيشبيني مي شوددر قرن حاضر اين رقم به حدد يك ميليارد نفر برسد.

سازمان بهداشت جهاني در تازه ترين تحقيقات خود اعلام كرد سيگار عامل اصلي مرگ در سراسر جهان است و سالانه 4 ميليون و500 هزار نفر بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست داده اند.

شایان ذکر است؛ این گفت و گو نتیجه بررسی چکیده پایان نامه علیرضا کفیری کارشناس ارشد پرستاری در سال 88 بوده است که در گفت و گو با ایشان انجام شده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا